Events Word lid

sluiten

Waarom Intellectueel Eigendomsrecht juist voor startende ondernemingen zo belangrijk is.

Fotografie: John Wiersma

terug naar alle artikelen

image

Intellectueel eigendom (IE) is belangrijk voor de concurrentiepositie en groei van elke onderneming, maar zeker voor startende ondernemingen. Maar waarom? IE-kantoor Arnold & Siedsma legt het je graag uit én helpt je hiermee verder.

In startende ondernemingen staan regelmatig unieke creaties of innovaties centraal. Ze geven een competitief voordeel in de markt en kunnen de hoofdreden zijn dat een nieuwe onderneming wordt opgericht. Door middel van intellectuele eigendomsrechten kunnen deze creaties en innovaties worden beschermd. Op die manier kan het competitief voordeel worden behouden en kan de waarde daarvan gemaximaliseerd worden.  Voor investeerders, andere financiers en samenwerkingspartners - allen belangrijke partijen voor de startende ondernemingen - is een sterke IE-portfolio bovendien een pré, als geen must, voor een goede waardering van de onderneming.

"Een octrooi of merk helpt de groei van jouw bedrijf verder"

Het indienen van octrooi- en/of merkaanvragen kun je zien als een vroeg resultaat van de inspanningen die je doet voor je bedrijf. Het maakt jouw bedrijf aantrekkelijker voor investeerders en andere financiers. Je krijgt immers niet zomaar een octrooi of merk. Je bent dus iets unieks aan het ontwikkelen. Investeerders en geldschieters hebben vaak meer vertrouwen in bedrijven die hun intellectueel eigendom adequaat hebben beschermd. Het geeft aan dat het bedrijf waarde hecht aan zijn innovaties en bereid is om te investeren in het beschermen van zijn positie in de markt.

Een octrooi of merk helpt de groei van jouw bedrijf verder doordat je de daarin vastgelegde voortgang makkelijker kan delen met samenwerkingspartners zoals fabrikanten en afnemers. Jij hebt tenslotte bewijs dat jouw octrooi al was aangevraagd, of jouw merk was beschermd voordat je met hen ging samenwerken.

We laten het belang van IE graag zien aan de hand van het recente voorbeeld van de CROMPOUCE, een kruising tussen een croissant en tompouce en recente hit op sociale media in Nederland. Bammetje Bakery uit Utrecht maakt de lekkernij in de huidige vorm al sinds 2020, maar nadat de CROMPOUCE van Bakker van Maanen uit Katwijk viral ging op TikTok gingen bakkers en supermarkten door heel Nederland het product verkopen.

De oorspronkelijke maker was hier niet blij mee, want de andere partijen zouden de CROMPOUCE hebben nagemaakt. Juridische stappen volgden en de andere makers moesten hun versie van de CROMPOUCE anders gaan noemen. Bammetje Bakery kreeg dit voor elkaar doordat het de merknaam CROMPOUCE had vastgelegd.

Belang van op tijd aanvragen van IE

Het bovenstaande voorbeeld laat zien dat het op tijd inwinnen van advies cruciaal is voor een onderneming. Had Bammetje Bakery haar merkaanvraag voor CROMPOUCE pas ingediend op het moment dat anderen de naam massaal gingen overnemen, dan had de aanvraag geweigerd kunnen worden. De CROMPOUCE was dan door het massale gebruik wellicht al zijn verworden tot een soortnaam voor bakkerijproducten. Toen de aanvraag in 2020 werd ingediend, was dit nog niet het geval. De aanvraag voor CROMPOUCE werd ingeschreven en Bammetje Bakery kon vanaf dat moment in beginsel optreden tegen gebruik van de naam CROMPOUCE voor bakkerijproducten door anderen.

Samenvattend is intellectueel eigendom voor startende ondernemingen van onschatbare waarde. Het beschermt niet alleen de investeringen in innovatie en creativiteit, maar het dient ook als een strategisch instrument om een sterke positie in de markt te behouden en uit te bouwen. Het succes van startende ondernemingen hangt vaak af van hun vermogen om zich te onderscheiden, en IE biedt de noodzakelijke juridische bescherming om dit te bereiken. Tegelijkertijd is er een breed scala aan mogelijke aanvragen en kan het inslaan van de verkeerde weg flink wat tijd en geld kosten. Het op tijd inwinnen van advies kan dus daadwerkelijk verschil maken!

Tekst: mr. Loes van den Winkel en Derk-Jan Hulsinga MSc
 

Tags

delen

Arnold & Siedsma

Emmasingel 23
5611AZ Eindhoven
040-2329050

www.arnold-siedsma.nl/ Lees meer >

Ook interessant

Patrick Spierings neemt De Glascentrale over van zijn oom Arno
Patrick is geen onbekende voor klanten van de gerenommeerde Tilburgse glashandel. Hij werkte er op jonge leeftijd in de weekenden en schoolvakanties en komende maand is hij er zeventien jaar in dienst. Het wordt overigens geen ‘harde overgang’. Arno (52) staat nog vijf jaar aan de zijde van zijn neef Patrick (34).
Op zoek naar awesome websh*t?
Wat ooit als een hobbyproject begon, heeft zich ontwikkeld tot een serieuze speler in de wereld van webdevelopment. Eric Verheijen, één van de eigenaren van Lyfter vertelt: “We zijn gedreven in wat we doen: het fixen van online uitdagingen. We bouwen, onderhouden en optimaliseren websites, webshops en online gekkigheid.”
Stichting ANDERS bouwt aan beweging van geven
Stichting ANDERS, een landelijke stichting die in 2020 ook in Eindhoven een afdeling opende, heeft als missie om bedrijven te verbinden met mensen in kwetsbare situaties in de regio. Jans van de Ven is een van de drie medewerkers van de stichting in Eindhoven, die verder een poule aan vrijwilligers heeft.
"Sterk Werkgeversmerk: De Sleutel tot Succes voor MKB-ondernemers"
In de dynamische wereld van het MKB is succes niet alleen afhankelijk van het aantrekken van klanten, maar ook van het vinden en behouden van getalenteerde medewerkers. Een bedrijf dat de nadruk legt op deze cruciale factor is nu bezig met het versterken van hun werkgeversmerk, en zo delen we graag onze inzichten om andere MKB-ondernemers te inspireren!