sluiten

Wat is een hybride evenement?

terug naar alle artikelen

image

De afgelopen jaren tijdens de coronamaatregelen hebben velen van ons kennisgemaakt met de mogelijkheden die de online wereld biedt. We gingen online vergaderen en samenwerken, online borrelen en zelfs sommige evenementen werden online uitgevoerd. Nu er weer van alles mogelijk is, komen ook de fysieke evenementen weer terug. Maar tussen online en fysieke evenementen zitten nog een alternatieve, zeer moderne optie: het hybride evenement dat met goede hulp op het gebeid van evenementen organisatie mogelijk gemaakt kan worden. Wat is dat eigenlijk, zo’n hybride evenement?

Fysiek en online

Een hybride evenement is een kruising tussen een live evenement en een online evenement. Dat wil zeggen dat er een fysiek evenement plaatsvindt, maar dat er ook een online doelgroep is die bediend wordt. Dat kan door middel van een live-uitzending die gestreamd wordt op een online kanaal, waarbij er eventueel ook een mogelijkheid tot interactie is. Maar het kan ook zo zijn dat de hoogtepunten van het fysieke evenement worden gestreamd en er daaromheen gewerkt wordt met verslaggevers en gasten die bijvoorbeeld discussies en analyses houden. Ook daarbij kan interactie met de online deelnemers gecreëerd worden. Overigens kan er bij een hybride evenement sprake zijn van individuele kijkers die achter een eigen computer zitten, maar ook van groepen kijkers die zich op dezelfde locatie bevinden.

Waarom een hybride evenement?

Het organiseren van een hybride evenement of brengt verschillende voordelen met zich mee. Het biedt nieuwe mogelijkheden om méér interactie met het publiek te creëren dan je kunt bereiken bij een evenement dat volledig online plaatsvindt. Dat maakt ook dat deelnemers zeer meer betrokken voelen bij het evenement omdat ze er echt onderdeel van zijn. Dat resulteert ook in een langere spanningsboog, en dus ook meer aandacht voor het evenement en wat jij te delen hebt. Ook biedt het je de mogelijkheid om extra informatie te vergaren over je deelnemers, zoals wie wat heeft bekeken en hoe lang ergens naar gekeken is. Daarnaast word je bij een hybride evenement niet beperkt door de maximale capaciteit van een fysieke locatie, omdat je in feite onbeperkt online deelnemers kunt toevoegen. Dat betekent dat je ook meer tickets kunt verkopen.

Ook nu het dus wel weer mogelijk om een fysiek evenement te houden, is het het overwegen waard om ook de online mogelijkheden te verkennen en te integreren in je evenement. Zo kun je pas echt het maximale uit je evenement halen.

delen

Ook interessant